Foto mankštelė: Peizažas

Islandijos vienkiemiai
Islandijos vienkiemiai

Šia mankštelę vis atidėliojau aprašyti – žinojau, kad bus daug rašymo. Peizažo namų darbus sau uždaviau atostogoms. Iki šiol atostogų metu fotoaparatą visuomet atiduodavau vyrui, tačiau šį kartą nusprendžiau imtis iniciatyvos. Kelionė į Islandiją atrodė kaip tik tinkama vieta  praktikai. Kelionės įspūdžius aprašė mano vyras Aras, juos galima rasti jo tinklapyje. Na o aš noriu pasidalinti, ko išmokau ir ką daryčiau kitaip tokioje kelionėje.

Prieš važiuodama į Islandiją tradiciškai paskaičiau / pažiūrėjau keliolika peizažo fotografijos pamokėlių internete. Visose kartojosi keli elementarūs techniniai patarimai, tačiau žymiai didesnę dalį užėmė rekomendacijos, susijusios su fotografijai skiriamu laiku: reikia iš anksto susirinkti informaciją apie fotografuoti planuojamas vietas, skirti laiko jų apžiūrai vietoje, skirti laiko fotografavimo rakurso paieškai, grįžti į ta pačią vietą kelis kartus, laukti tinkamos šviesos ir t.t. Gana sunku buvo visa tai įsivaizduoti šeimos atostogų kontekste. Tačiau iš visų patarimų labiausiai įstrigo vienas – jei šeima trukdo fotografuoti, palikite ją namie. Gera pradžia planuojant fotografuoti šeimos atostogų metu 🙂

Turiu pripažinti, kad kelionė su vaikais yra pakankamas iššūkis norint rasti laiko fotografijai, tačiau ir kitą kartą šeimos niekur palikti nenorėčiau. Be fotografijos dar yra nuostabus buvimo drauge laikas, kurio neatstoja jokie kadrai.  Turbūt būtų geriausia, jei būčiau radusi peizažo fotografijos rekomendacijos su šeima keliaujančiai mamai. Deja neradau, o gal tiesiog nesugalvojau taip tikslingai ieškoti… bet gal kažkam pravers mano patirtis.

Žalios Islandijos kalvos
Žalios Islandijos kalvos

Namų darbai 

Visose mano peržiūrėtose pamokėlėse buvo akcentuojama, kad reikia susirinkti kuo daugiau informacijos apie vietas, kuriomis planuoji keliauti, o taip pat peržiūrėti vietovių nuotraukas internete. Kelionės į Islandiją maršrutą planavo mano vyras ir aš tikrai nepakankamai tame dalyvavau. Vasaros pradžia buvo ypač užimta darbais, į atostogas tiesiog pabėgau, tikėdamasi, kad nuvažiavus į Islandiją bus aišku, ką ir kaip fotografuoti. Tačiau didesnis pasiruošimas tikrai būtų pravertęs.

  • Nuotraukų peržiūra internete būtų buvusi naudinga pasirenkant fotografavimo rakursus. Kai po kelionės grįžau ir ėmiau lyginti savo nuotraukas su nuotraukomis internete, pamačiau, kad gana dažnai pasirinkdavau standartinius fotografavimo taškus, t.y. elgiausi kaip dauguma turistų.
  • Keliaujant su vaikais būti padarius namų darbus ypač verta ir dėl to, kad laikas, kurį gali skirti vietos apžvalgai yra labai ribotas – vaikai greitai ima zyzti, todėl gerai, kai bent kažką apie vietovę žinai.
  • Trečia priežastis – daugiau informacijos gali padėti išvengti didelių turistų srautų. Populiarius turistinius objektus galima susiplanuoti lankyti anksti ryte ar vėliau vakare, kad jie nebūtų apgulti žmonių.
Tikras turistinis objektas -Strokkur geizeris. Reikia labai pasistengti nufotografuoti jį neapgultą turistų
Tikras turistinis objektas – Strokkur geizeris. Reikia labai pasistengti nufotografuoti jį neapgultą turistų
Husavik uostas - dar viena vietelė, kurioje knibžda turistų
Husavik uostas – dar viena vietelė, kurioje knibžda turistų

Daugiau laiko fotografijai

Planuodami kelionę galvojome, kaip per daug neišvarginti vaikų ilgu sėdėjimu automobilyje. Atrodė, kad geras sprendimas yra radialiniai žygiai, kai kelioms dienoms įsikuriama viename miestelyje, o tada važiuojama į dienos keliones, kas kartą vakare grįžtant „namo“. Toks keliavimo būdas tikrai turi privalumų, nes vaikams patinka bent minimalus stabilumas, vakare galima nueiti padoriai pavalgyti, pamirkti islandiškame šiltame baseine, kuriuos turi kiekvienas didesnis miestelis ir pan. Visgi fotografijos prasme toks sprendimas buvo neteisingas, nes labai trukdė išlaukti gražesnės šviesos. Dažnai būtent tuomet, kai apšvietimas buvo gražiausias, mes turėdavome važiuoti iš taško A į tašką B. Nežinau, ar šis patarimas padėtų keliaujant kitose šalyse, bet Islandijoje dauguma nacionalinių parkų turi kempingus. Žymiai geriau būtų buvę apsistoti tokiuose kempinguose, leisti vaikams žaisti ir ilsėtis, o pačiai gauti progą gražiausiuose taškuose atsidurti auksinėmis valandomis ar pagauti kokį praplyštantį debesį.  Aišku, kempinge nebūtų itališko restorano, bet toks praradimas man atrodo ištveriamas. Tad kitą kartą stengsiuos, kad galutinis nakvynės taškas būtų kaip galima arčiau labiausiai vertų fotografuoti objektų.

Kalnai kitapus Akureyri fjordo - visai netoli mūsų laikinų namų Islandijoje
Kalnai kitapus Akureyri fjordo – visai netoli mūsų laikinų namų Islandijoje

Trikojis

Visose pamokėlėse buvo pabrėžiama, kad fotografuojant peizažą būtina naudoti trikojį. Aš jį išsitraukiau tik kelis kartus, tačiau visgi labai džiaugiuosi, kad tuos kartus jį turėjau. Fotografuojant dienos šviesoje be trikojo galima išsiversti, ypač keliaujant su vaikais ir norint kaip galima labiau sutrumpinti fotografavimo laiką. Tačiau jis nepakeičiamas, kai apšvietimas ribotas. Fotografuojant peizažą diafragma paprastai būna gana užverta (F14 – F16), taigi reikia gana ilgų išlaikymų. Trikojis privalomas, jei fotografuojama su didelio žindinio nuotolio objektyvais, nes išlaikymas, kuriam užtenka tik rankų stabilumo, darosi labai trumpas. Taigi, trikojis tikrai būtinas.

Vakaras pakeliui į Akureyri
Vakaras pakeliui į Akureyri
Į lietų
Į lietų

Filtrai

Filtrai taip pat buvo rekomenduojami daugelyje pamokų. Neutralaus tankio filtrai padeda sumažinti patenkančios šviesos srautą, todėl jie padeda pailgti išlaikymą. Tai ypač praverčia fotografuojant krioklius.  Gradientiniai filtrai padeda sumažinti neatitikimą tarp šviesaus dangaus ir gana tamsaus kraštovaizdžio, nepereksponuoti dangaus ar nenutamsinti po juo esančio vaizdo. Poliarizuojantys filtrai padeda sumažinti atspindžius, jie ypač naudingi fotografuojant šlapius objektus. Prieš kelionę svarsčiau, ar man reikia investuoti į filtrus. Nusprendžiau bandyti verstis be jų. Bent jau neutralaus tankio filtras Islandijai atrodė tikrai nereikalingas. Įsivaizdavau, kad visą laiką bus apsiniaukę ir krioklius nufotografuosiu tiesiog maksimaliai užvėrusi diafragmą. Visgi įsitikinau, kad buvau neteisi. Vanduo atspindi daug šviesos ir net su maksimaliai užverta diafragma aš nesugebėjau išgauti tokio išlaikymo, kad kriokliai atrodytų lyg pieno upė. Žinoma, noras išgauti pieno, arba kitaip „cukraus vatos“ efektą buvo labiau sportinis interesas, tačiau juk nesmagu suprasti, kad kažko negali.

Dettifoss
Dettifoss
Godafoss
Godafoss
Godafoss iš arčiau
Godafoss iš arčiau
Gullfoss
Gullfoss

Plačiakampis objektyvas  

Plačiakampis objektyvas atrodo sutvertas peizažo fotografijai. Įsivaizdavau, kad būtent jis bus pagrindinis mano įrankis. Jis iš tikro yra nuostabus, jei prie fotografuojamo objekto gali prieiti gana arti. Tačiau jis visiškai netinka, jei pagrindinis fotografuojamos objektas yra toliau, nes jis dar labiau tolina vaizdą. Didingas vaizdas, kurį mato akis, žvelgiant per objektyvą visiškai susmulkėdavo ir išnykdavo horizonte. Todėl pačiai sau netikėtai gavau tikrai dažnai keisti objektyvus, o makro objektyvą naudojau ne ką rečiau nei plačiakampį. Dažnai keisdama objektyvus išmokau dar vieną pamoką – po kelionės gavau nešti valyti fotoaparato matricą, nes ji apdulkėjo. Dabar žymiai atidžiau žiūriu į savo nuotraukas ir geriau pastebiu visokius “neatpažintus skraidančius objektus” kadre.

Plačiakampio objektyvo smagumai. Skagafjörður paveldo muziejuje
Plačiakampio objektyvo smagumai. Skagafjörður paveldo muziejuje
Kai pravertė macro objektyvas. Vindbelgjarfjall ugnikalnis
Kai pravertė makro objektyvas. Vindbelgjarfjall ugnikalnis

Netikėti atradimai

Nors kelionę susiplanuoti labai svarbu, nepaprastą džiaugsmą kelia neplanuoti atradimai pakeliui. Tiesiog reikia stoti ir fotografuoti. Tai gali būti nepakartojama gamtos akimirka, tokia kaip stiklo ramumo ežeras, netikėtas susitikimas, kaip kad draugauti nusiteikusi avis, ar objektas, kurį kažkodėl pražiopsojai planuodamas kelionę. Nors planai ir pasiruošimas yra gerai, dar geriau kelionėje tiesiog atsipalaiduoti ir imti tai, ką duoda gyvenimas.

Sandkluftavatn ežeras
Sandkluftavatn ežeras
Sandkluftavatn ežeras
Sandkluftavatn ežeras
Hverarönd
Hverarönd
Hverarönd, purvo katilai
Hverarönd, purvo katilai
Hverarönd, nuo rūgščių suaižėjęs dirvožemis
Hverarönd, nuo rūgščių suaižėjęs dirvožemis

Veikėjai

Nors gamta yra nuostabi, nuotraukos, kuriose yra kažkokie gyvi veikėjai, patraukia dėmesį ir sukelia papildomas emocijas. Jei įmanoma, verta stengtis, kad peizažas būtų “gyvenamas”.

Keliautoja, Þingvellir nacionalinis parkas
Keliautoja, Þingvellir nacionalinis parkas
Labai draugiška avis pakeliui į Reykjavik
Labai draugiška avis pakeliui į Reykjavik

Asmeninės smulkmenos

Vienoje iš pamokų mačiau patarimą į kiekvieną kelionę imti kažkokį daiktą ar objektą ir kas kartą jį fotografuoti. Taip kuriamas paties pasirinkto veikėjo nuotykis. Aš to nedariau, tačiau nuo asmeniškumo nepabėgau. Mano nuotykis yra augalai, niekur negaliu nuo šios savo aistros pasislėpti. Pastebiu juos, atpažįstu, džiaugiuosi, kvaršinu artimiesiems galvas apie juos kalbėdama. Ne išimtis ir ši kelionė. Koks gi būtų mano peizažas be gėlių.

Snapučių pievos
Snapučių pievos Þingvellir nacionaliniame parke
Ten pat minkšti vėdrynų patalai
Ten pat minkšti vėdrynų patalai

Nuotraukų redagavimas

Peizažo fotografija sunkiai įmanoma bent be minimalaus nuotraukų redagavimo. Žinoma, kuo geriau fotografuoji, tuo mažiau nuotraukas reikia redaguoti. Nuotraukų redaktoriai padeda pataisyti nedidelius fotografavimo trūkumus: patiesinti horizontą, nukirpti nereikalingus į kadrą lendančius objektus, padidinti kontrastą ir pan. Programa iš dalies gali atstoti filtrus, pavyzdžiui gradientinį filtrą, padėti sumažinti objektyvo lęšio sukuriamus vaizdo iškraipymus. Tai ypač svarbu fotografuojant plačiakampiu objektyvu, kuris gaubia vaizdą kaip statinaitė. Kartais toks iškraipymas yra žavus, tačiau tikrai ne visada.

Šioje nuotraukoje redagavimas padėjo "susigrąžinti" dangų. Nuotraukoje jis buvo per daug šviesus, nes fotografuodama nenaudojau filtrų. Þingvellir nacionalinis parkas
Šioje nuotraukoje redagavimas padėjo “susigrąžinti” dangų. Nuotraukoje jis buvo per daug šviesus, nes fotografuodama nenaudojau filtrų. Þingvellir nacionalinis parkas
Rūkas Hvammstangi uoste
Rūkas Hvammstangi uoste

Nuotraukų redagavimo įgūdžiams susiformuoti taip pat reikia laiko ir patirties. Tam tikra prasme tai nesibaigiantis procesas, nes po pertraukos žiūrėdamas į nuotraukas, jas redaguotum šiek tiek kitaip. Kartais galima išgirsti nuomonę, kad nuotraukų nereikia redaguoti, nes taip išsaugomas tikrasis, autentiškas vaizdas. Bent jau fotografuojant peizažą tai netiesa. Fotoaparatas dažniausiai nesugeba perduoti tokio vaizdo, kokį mato akis. Nuotrauka dažniausiai yra žymiai blankesnė, plokštesnė, ką jau kalbėti apie tai, kad joje nebelieka visos kitos stimulų įvairovės, kurie kuria mūsų įspūdį mums žiūrint į vaizdą gyvai. Manau, kad redaguojant reikia stengtis tą įspūdį susigrąžinti.

Audra virš Hverfjall kraterio
Audra virš Hverfjall kraterio
Audra virš Viti kraterio
Audra virš Viti kraterio. Tikrovėje buvo šiurpoka
Ateiviškas Kraflos ugnikalnio elektrinės peizažas
Ateiviškas Kraflos ugnikalnio elektrinės peizažas
Dryžuotos Grábrók kraterių apylinkės
Dryžuotos Grábrók kraterių apylinkės

Kelionė į Islandiją buvo geriausias šių metų nuotykis. Norėsiu į ją sugrįžti, gal net ne vieną kartą. Maniau, kad mačiau pakankamai pasaulio, kad mane būtų sunku nustebinti, bet Islandijai pavyko, ir ne vieną kartą.

5 Comments

Add Yours
  1. 3
    Rasa

    Wow, koks grožis 🙂 Islandijoje yra tekę būti, bet nepamenu, kad taip gražu būtų buvę. Ačiū, kad dalinatės, Aiste 🙂
    Matyt, teisybę sako, kad fotografijoje svarbu ne fotoaparato kokybė/kaina, o tas, kas stovi už jo…

    Linkėjimai,
    Rasa

    • 4
      Aiste

      Ačiū, Rasa 🙂 Islandijoje mums labai sekėsi su oru, tad stovėti už fotoaparato buvo gana lengva. Žinau, kad daugelis iš Islandijos parsiveža kiek kitokius įspūdžius 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.