Foto mankštelės: Natiurmortas

Nedidelė pradedančiųjų fotografų grupelė, kurioje dalyvauju, pasiūlė man parengti šiek tiek medžiagos apie natiurmorto fotografavimą, kad visi kartu galėtume tobulinti fotografijos įgūdžius. Natiurmortas yra paprasta ir nepaprasta užduotis tuo pat metu. Viena vertus, fotografuoti natiurmortą gali visi, nes natiurmorto fotografijai nebūtina studija, pradėti galima nuo arčiau lango pastatyto stalo. Tačiau tie, kas nors kartą bandė patys fotografuoti natiurmortą, tikrai pasakys, kad tai gana sudėtinga užduotis, nes turi papasakoti įdomią istoriją apie statiškus objektus, o tam reikia pasitelkti visą fotografo išmonę – šviesą, kompoziciją, režisūrą.

Vaiko pusryčiai
Mama liepė valgyti…

Kita vertus, natiurmorto fotografijos įgūdžiai yra bene geriausiai atsiperkantys – jie gali būti panaudoti tiek bet kuriame kitame fotografijos žanre, tiek pritaikyti komercinei produktų fotografijai. Neblogai, ar ne? Bet pradėkime nuo paprastesnių dalykų – šios fotomankštelės tikslas tiesiog sužadinti domėjimąsi natiurmortais, o jau paskui bus galima paieškoti detalesnių pamokų, kaip įgyvendinti vieną ar kitą fotografinę idėją.

Ką fotografuoti?

Būkite išradingi pasirinkdami objektus fotografijai. Vaisiai ir gėlės nėra vieninteliai natiurmortui tinkami objektai. „Modelio“ paieška neprivalo apsiriboti namais – įdomų objektą galima parsinešti ir iš pasivaikščiojimo ir pabandyti jį įkomponuoti į natiurmortą. Pradžioje rekomenduojama vengti natiurmortui rinktis stiklinius, blizgius, gerai šviesą atspindinčius objektus, nes juos žymiai sudėtingiau gražiai apšviesti ar išvengti nereikalingų atspindžių. Bet jei ryšitės juos fotografuoti, pagrindinė taisyklė – jie turi būti tikrai švarūs 🙂

Spindintys
Spindintys

Ieškodama informacijos apie natiurmorto fotografijos įgūdžius radau Dan Eitreim pasiūlytą pratimą, kaip mokytis atrasti objektus natiurmortui, kuris man pasirodė labai smagus. Užduotis – namuose surasti jūsų supratimu tikrai nefotogenišką objektą ir tol su juo „dirbti“, kol jis kadre atsikleis ir jus nustebins. Į šį pratimą galite įtraukti ir artimuosius. Paprašykite jų išrinkti jums bet kokį daiktą, o tada pabandykite paversti jį jūsų natiurmorto veikėju. Gal objektas atsiskleis fotografuojant jį iš labai arti, išryškinant detales, gal iš viršaus, o gal kokiame nors kitokiame dinamiškame kontekste. Tokie pratimai yra geros treniruotės ruošiantis profesionaliai produktų fotografijai, kada fotografuoti reikia tai, ko pageidauja užsakovas.

Iš to, kas ant stalo.
Iš to, kas ant stalo.

Apie šviesą

Šioje fotomankštelėje nekalbėsiu, kaip teisingai fotografuoti natiurmortą naudojant studijinį apšvietimą. Nors fotografuoti naudojant profesionalius prožektorius ir blykstes būtų žymiai patogiau, natiurmortas yra lėta fotografija, todėl šviesos trūkumą namų sąlygomis galima sėkmingai kompensuoti ilgesniais išlaikymais. Labai gražūs natiurmortai gaunasi fotografuojant prie natūralios, iš šono krintančios šviesos. Šoninė šviesa padeda išryškinti fotografuojamų paviršių faktūras ir šešėlius. Šešėliai yra būtini, kad kadras įgautų gylį ir atgytų. Dažnai rekomenduojama atskiru šviesos šaltiniu šiek tiek apšviesti foną. Namų sąlygomis tam užteks ir stalinės lempos ar reflektoriaus. Tačiau riboti savęs nereikėtų. Fotografuodama namuose aš paprastai susinešu visas turimas stalines lempas, toršerus, reflektorius ar tiesiog balto popieriaus lapus ir improvizuoju.

Prie lango niūrią dieną
Prie lango niūrią dieną

Viena pagrindinių problemų su buitiniais šviesos šaltiniais yra tai, kad jų šviesa yra per daug ryški ir aštri, todėl reikia pagalvoti, kaip ją šiek tiek išskaidyti. Namų sąlygomis tam dažnai padeda priešais šviesos šaltinį pritvirtintas balto popieriaus lapas ar balta užuolaida, kurie tarnauja kaip difuzorius. Aštrią lempos šviesą galima nukreipti į refelektorių ir natiurmortą apšviesti atspindėta šviesa. Papildomai apšviesti ir paryškinti atskirus natiurmorto objektus gali rankinis žibintuvėlis. Jais galite paryškinti šviesos srautą ir nukreipti žiūrovo žvilgsnį į svarbius kompozicijos elementus. Net ir telefone esantis žibintuvėlis gali būti panaudotas fotografuojant. Tačiau derinant kelis „naminius“ šviesos šaltinius įvertinkite jų šviesos temperatūrą / spalvą. Ji turi būti panaši. Tame pačiame kadre mėlynai ir geltonai apšviesti objektai atrodys negerai. Taip pat verčiau vengti naudoti įmontuojamą kameros blykstę.

Pirmajai pradžiai keli būdai, kaip namų sąlygomis sukurti skirtingos nuotaikos natiurmorto apšvietimą, kuriuos radau Mandi Johnson tinklapyje:

  1. Klasikinis tolygus apšvietimas – šiam apšvietimui reikalingas langas, fonas ir baltas reflektorius. Baltą reflektorių galima pakeisti didesniu balto popieriaus lapu. Per langą atkeliaujančią šviesą taip pat reikėtų išskaidyti – šį darbą puikiai atlieka paprasta balta užuolaida, na o niūrią, debesuotą žiemos dieną gali ir nieko nereikėti skaidyti; storas debesų sluoksnis tuo pasirūpins pats. Natiurmortas dėliojamas taip, kad per langą atkeliaujanti šviesą jį apšviestų iš vienos pusės, o nuo reflektoriaus atsispindinti šviesa – iš kitos. Atspindėta šviesa šiek tiek silpnesnė, todėl šešėliai neišnyks, bet bus švelnesni. Tokiu pat principu natiurmortą galima dėlioti ir be reflektoriaus, tuomet šešėliai bus ryškesni ir vaizde bus daugiau dramos. Šviesus fonas taip pat gali atspindėti šiek tiek šviesos ir apšviesti natiurmortą ir nugarinės pusės, tačiau fono galima ir atsisakyti, jei norisi, kad kadre matytųsi už natiurmorto esantis vaizdas. klasikinis
  2. Tamsus ir niūrus “renesansiškas” apšvietimas – jam jums reikės lango ar šviesos šaltinio bei tamsaus foto ir tamsios uždangos, kurie padėtų kadre sukurti šešėlį. Fonas statomas šiek tiek kampu į langą, kad mestų šešėlį. Jis kadre gali būti matomas, todėl pasirinkite foną, kuris derėtų prie natiurmorto temos. Fonu gal tapti tamsi medžiaga, popieriaus lapas, ar net sena skarda. Tamsi uždanga padės dar labiau sumažinti atspindėtą šviesą. Tai gali būti tamsi medžiaga, juodas reflektorius, ar tamsaus popieriaus lapas. Natiurmortas dėliojamas ant šešėlio ir šviesos sankirtos, todėl viena jo pusė bus gerai pašviesta, o kita skendės šešėlyje. Šiek tiek šonu ateinanti šviesa padės išryškinti objektų siluetus. tamsus
  3. Ryškus, efemeriškas apšvietimas – ši apšvietimo schema tinka gaiviems, pilniems šviesos vaizdams. Ji beveik panaikina šešėlius, todėl objektai atrodo lengvi ir sklendžiantys. Jums reikės lango ar šviesos šaltinio, taip pat dviejų reflektorių ar baltų popieriaus lapų. Dažniausiai rekomenduojama rinktis ir šviesų natiurmorto pagrindą. Natiurmortas dėliojamas priešais langą, kad per jį sklindanti šviesa apgaubtų natiurmortą ir sklistų per jo viršų. Tuo tarpu nuo reflektorių atsispindinti šviesa apšviečia natiurmorto priekį. Žinoma, kaip ir anksčiau aptartais atvejais, per langą krentančią šviesą reikia skaidyti, kad fonas neišdegtų. Suvaldyti šviesą padeda ir fotografavimas šiek tiek kampu, o ne tiesiai prieš langą. sviesus

Apie foną

Fonas yra svarbi natiurmorto dalis, jis gali būti kūrybiškai išnaudotas visumos vaizdui sukurti. Tamsus fonas, pavyzdžiui, juodas aksomas, gerai sugeria šviesą ir kontrastuoja su fotografuojamu objektu. Jis natiurmortui suteikia dramos. Šviesūs fonai sušvelnina kompoziciją. Nesvarbu, kokį foną pasirinksite, jis turi prasmigai derėti su fotografuojamais objektais. Jis turi būti šiek tiek tamsesnis ar šviesesnis už fotografuojamus objektus, tačiau spalviškai derėti. Fono intensyvumą kadre galima mažinti atitraukiant fotografuojamus objektus toliau nuo jo. Taigi fonui gali būti panaudoti patys įvairiausi objektai, nes kadre vėliau jie gali būti net neatpažįstami. Pavyzdžiui, juoda kepimo skarda gali tapti puikiu juodu fonu. Fonu gali tapti ne tik daiktas, bet ir vaizdas, t.y. fonui galima panaudoti ekranus, kurie šviečia tam tikra spalva ar rodo tam tikrą vaizdą. Šiuo atveju fonas yra ir šviesos šaltinis. Belieka nuspręsti, ar tokios šviesos užtenka, ar naudosite papildomus šviesos šaltinius.

Fonui naudotas televizorius, jis buvo ir pagrindinis šviesos šaltinis.
Fonui naudotas televizorius, jis buvo ir pagrindinis šviesos šaltinis.

Kaip fonas keičia kadro nuotaiką galima įsitikinti atlikus pratimą. Susiraskite vazą ar objektą, kurį norite fotografuoti. Tuomet parinkite foną ir nufotografuokite kadrą, kad jis atrodytų kaip XVII amžiaus klasikinių meistrų darbas, o tada nufotografuokite kitą kadrą, kuris atrodytų modernus ir šiuolaikiškas. Raskite dar bent tris skirtingus fonus, kurie sukurtų kitokią kadro nuotaiką. Taip išmoksite manipuliuoti aplinka.

Apie kompoziciją

Gera kompozicija yra natiurmorto esmė. Dėliodami natiurmortą pagalvokite, kaip jį matys žiūrovas. Kaip dera objektų spalvos, formos, tekstūros? Koks yra užpildytos ir tuščios erdvės santykis? Kas yra svarbiausias kompozicijos objektas?

Įstrižainės
Įstrižainės

Domėtis kompozicija dažniausiai pradedama nuo trečdalių taisyklės. Natiurmortuose ji tikrai dažnai suveikia, bet nereikia pamiršti ir kitų: išnaudoti lydinčias linijas, įstrižaines, geometrines formas, derinant objektus atsižvelgti į jų vizualinį svorį, kurį gali lemti tiek objekto dydis, tiek spalva. Geriausia kompozicijos mokytis analizuojant pavyzdžius. Taigi pasidomėkite klasikiniais ir šiuolaikiniais natiurmortais bei kitų fotografų darbais. Čia keli natiurmortų pavyzdžiai.

Stabilumas ar mobilumas?

Trikojis yra vienas pagrindinių fotografinių įrankių fotografuojant natiurmotą. Jis labai patogus ne vien dėl to, kad leidžia fotografuoti ilgesniu išlaikymu. Prisitvirtinus fotoaparatą prie trikojo yra patogiau po truputėlį komponuoti ir tobulinti kompoziciją ar šviesą, nereikia kas kartą perkomponuoti kadro. Visgi man labai patinka Simon Bray mintis, kad čia slypi ir pagrindinis trikojo naudojimo pavojus. Neleiskite, kad jūsų kompozicija pasidarytų per daug statiška, fotografuodami pabandykite kelis fotografavimo kampus, išbandykite mažiau standartines pozicijas. Pakeitus žūrėjimo kampą, galima gauti visiškai kitokį kadrą. Taigi būkite ne tik stabilūs, bet ir mobilūs.

kampas1_pav
Natiurmortai, kurie buvo fotografuoti tą pačią dieną, prie tokio pat apšvietimo.

kampas_pav

Jei trikojo neturite, jį atstoti gali bet kas, ant ko galima stabiliai padėti fotoaparatą. Knygų stirta daugeliu atvejų veiks lygiai taip pat gerai, kaip ir trikojis.

Apie fotoaparato nustatymus

Nėra vieno patarimo, kokius nustatymus pasirinkti fotografuojant natiurmortą. Kadangi dažniausiai fotografuojama su trikoju, natūralu, kad ISO bus 100. Fotografuojant natiurmortą dažniausiai pasiteisina diafragmos pirmumo režimas, kuris pats jums parinks tinkamą išlaikymą pagal pasirinktas diafragmos reikšmes. Kiek atverti diafragmą, priklauso nuo jūsų kuriamo kadro idėjos. Kartais natiurmortui reikia labai atviros diafragmos, nes norima kūrybiškai išnaudoti bokeh ar akcentuoti tam tikras vaizdo dalis. Tais atvejais, kai norima kad pagrindiniai natiurmorto objektai būtų gerai sufokusuoti, reikės labiau užverti diafragmą. Čia taisyklių jau nėra, rekomenduojamos diafragmos svyruoja nuo f/5.6 iki f/16. Diafragmos pasirinkimas yra susijęs ir su tuo, kiek arti fotografuojamų objektų yra fonas, kokiu atstumu ir kokiu objektyvu fotografuojate. Daugeliu atveju nesinori, kad fonas būtų tiek pat ryškus, kiek ir fotografuojami objektai, taigi reikia rasti optimalią diafragmą, kad natiurmortas būtų ryškus, o fonas neįkyrus. Tiesiog eksperimentuokite.

bokeh_pav
Atvira diafragma pasirinkta judesiui sukurti

Apie laiką ir kantrybę

Natiurmortas yra lėta fotografija, todėl duokite sau pakankamai laiko, apžiūrėkite kadrą, tobulinkite kompoziciją. Atidžiai peržvelkite jau nufotografuotus kadrus, gal pražiūrėjote kokį šešėlį ar atspindžius. Fotografuodama natiurmortą aš paprastai padarau ženkliai daugiau kadrų, nei fotografuodama peizažą. Čia geras pavyzdys, kiek kompozicijos iteracijų reikia vienam kadrui sukurti. Taigi, kantrybės.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *